Het Plan

11 september 2017

Iedere reis begint met een plan. Een stelling die je niet altijd om kunt keren, aangezien niet ieder plan uiteindelijk resulteert in een reis.
Bij het plan om een muzikale rondreis door de USA te gaan maken, is dit echter wel het geval.

Het plan is niet heel recent geboren. Het dateert alweer van enige jaren geleden, toen de maandelijkse pubquiz nog gewoon in café Bas werd gehouden. Café Bas, het bruine café waar je je onder het genot van een doorgaans goed getapt biertje en meestal een lekker stukje muziek, door de gelijknamige uitbater en barkeeper voor alles wat mooi maar vooral ook lelijk was kon laten uitmaken.

De eerste woensdag van de maand was steevast gereserveerd voor de maandelijkse pubquiz van Bas.
Dat betekende tevens dat Annie iedere eerste woensdag van de maand steevast als één van de eersten naar binnen schoof om een goed plekje te veroveren van waaraf ze dan met een angstaanjagend fanatisme de strijd om de eerste plaats aanging. Een strijd die ze niet zelden won.

Het was op zo’n pubquiz avond dat Annie in een licht euforische stemming, na wederom een eclatante overwinning, het idee opperde om een keer een muzikale road-trip door het zuiden van de USA te maken. Daar ligt natuurlijk een enorme rijke historie op het gebied van de blues, soul, country, jazz en rock & roll.
Daarbij kreeg ze uiteraard de enthousiaste bijval die gebruikelijk is bij een kudde muziekliefhebbers na het nuttigen van een respectabel aantal glazen bier.

Doorgaans sterven dat soort door alcohol ingegeven plannen en stille doch zekere dood.
Zo niet dit plan.
Het wilde plan werd de afgelopen jaren een zeer frequent terugkerend onderwerp van gesprek. Uiteindelijk was er geen ontkomen meer aan en heeft Annie Ineke en ondergetekende aangewezen om actie te ondernemen en hier meer invulling aan te gaan geven.

Het plan werd uitgewerkt, de datum geprikt, de route uitgestippeld en een lange lijst van mogelijke gegadigde reisgenoten opgesteld.
Uiteindelijk bleven er van de lange lijst nog 6 kandidaten over die voldoende tijd, geld, vrije dagen en zin hadden om deze reis te gaan maken.

De eerste overlegavond werd georganiseerd om de voorgestelde route nog wat te finetunen en ervoor te zorgen dat ieders wensen in ieder geval in overweging werden genomen.
Ineke’s wens om Dollywood (een mierzoet roze pretpark gerund door Dolly Parton) in de route op te nemen, haalde het niet. Zelfs niet na het bespreken van de 2 enorme pluspunten die door de uitbaatster van Dollywood naar voren werden gebracht.
Ook Annie’s voorstel om een dagelijkse pubquiz te organiseren kon op weinig bijval rekenen.

De route die na rijp beraad aan het eind van de avond werd afgehamerd start in Chicago en loopt via Saint Louis, Memphis, Nashville, Muscle Shoals, Clarksdale, Natchez, naar eindpunt New Orleans, waar we dan na iets minder dan 3 weken hopen aan te komen.
Een totale afstand van ruim 1500 mile, een kleine 2500 km.

Vluchten en Dodge Mini-Van geboekt, alle hotels gereserveerd. Het wilde plan van enkele jaren geleden gaat daadwerkelijk uitgevoerd worden!

Voor de vorm en vooral voor de gezelligheid werd er nog een tweede overlegavond georganiseerd. Onder het genot van een Amerikaanse maaltijd uit Annie’s keuken: Jambalaya, meat loaf en in cola gestoofde kip (ik verzin het niet...) en Amerikaanse cocktails uit Ineke’s drankkast, werden de laatste spreekwoordelijke puntjes op de al even spreekwoordelijke i gezet.

IMG_8425
Tickets voor de major league baseball match Chicago Cubs – New York Mets zijn geboekt (geen muziek, maar wel erg leuk), alsmede tickets voor Darius Rucker in the Grand Ole Opry theater in Nashville. Annie heeft “per ongeluk” een tafel gereserveerd voor een gig van Blind Mississipi Morris in the BB King Blues Club in Memphis.
Verder is er een lange verlanglijst van bezienswaardigheden en evenementen opgesteld die we mogelijk op de rondreis aan zullen gaan doen.
Een kleine greep:
Buddy Guy' s Legends Blues Club, 312 Vintage Guitar Shop, Willis Tower, Chess Studio (Chicago), Chuck Berry Statue (St Louis), Sun Studio, Graceland, Stax Records, Al Green’s Full Gospel Tabernacle, Beale Street (Memphis), Grand Ole Opry (Nashville), Fame Studios, Muscle Shoals Sound Studio (Muscle Shoals), Ground Zero Blues Club, Cat Head Delta Blues & Folk Art, Red's Lounge, The Delta Blues Museum, Rock & Blues Museum, Riverside Hotel, Crossroad sign HW 61 and 49, Clarksdale Cigar Box Guitar Festival & Builder's Expo (Clarksdale), French Quarter, Swamp Tour, Voodoo Museum, Bourbon Street (New Orleans).
Een vol programma aldus, waar we vermoedelijk keuzes moeten gaan maken.

1. Bianca Jamieson:
    12 september 2017
    Geweldig!! Veel muziekplezier en een fantastische reis gewenst!!
  2. Hanneke Velders:
    Mooie reis gewenst! Xxx
  3. Hanneke Velders:
    12 september 2017
    Ik wens jullie een mooie reis en veel plezier! X
  4. Roos:
    12 september 2017
    Elke dag n stukkie Fred ??!!
  5. Jacqueline van zon:
    Veel plezier en mooie muziek. Gr Henk.en
  6. Lea:
    12 september 2017
    Heul veul plezier daar en met z'n allen! Leuk om zo toch een beetje 'mee te reizen'...
    Tip: check regelmatig even de bloeddruk van Annie!
  7. Ilona:
    12 september 2017
    Heel veel reis en muziek plezier!
  8. Joni Simon Peña:
    12 september 2017
    Het stoven van kip in Cola, is helemaal zo gek nog niet hoor.
    Mijn moeder deed al jaren in Asturias. Heerlijk met een flinke ui.

Groetjes uit Southern Kesteren,
    Joni
  9. Bas:
    12 september 2017
    Stelletje klootzakken, ik wens jullie veel plezier!
  10. Ut:
    Ik volg jullie! Have fun 💋💋❤️
  11. Lidia:
    12 september 2017
    Hoop dat jullie zoveel mogelijk kunnen doen. En anders.... over een paar jaar nog een keer. :)
  12. Mieke:
    Leuk!
    Kijk al uit naar de rest.
    Nogmaals heel veel plezier!
  13. Walter:
    12 september 2017
    Howdy, y'all. Ik volg jullie.
  14. Snet:
    13 september 2017
    Jammer dat Dollywood is afgevallen. Hoort er toch wel een beetje bij.. Ik wens jullie een eclatant succesvolle reis! En veel verslagen.
  15. Ilona Wes:
    13 september 2017
    Wat een super leuk vooruitzicht! Veel plezier en geniet ervan!!
    Zie uit naar de verhalen
  16. Ans Vos:
    14 september 2017
    Heel veel plezier, geniet ervan !!!!