Zondag 17 September

17 september 2017 - Memphis, Tennessee, Verenigde Staten

Het is zondag, dus tijd om naar de kerk te gaan!

Één van de dingen die iedereen graag wilde zien op onze reis was een een kerkdienst met een swingend gospelkoor en een nog meer swingende dominee.
De beste plaats hiervoor is Al Green’s Full Gospel Tabernacle Church.
Al Green is inderdaad die wereldberoemde soulzanger van o.a. “Let’s Stay Together” en “I’m Still In Love With You”.
Nadat Al door een toenmalige vriendin in 1974 met een pan kokende maispap was aangevalen en enkele jaren later in Cincinnati van het podium flikkerde, trok hij de conclusie dat dit een teken van God was en om hem duidelijk te maken dat Al zijn leven verder aan hem moest wijden en zijn uitermate succesvolle carriere als soulzanger aan de wilgen moest hangen.
Mijn conclusie zou geweest zijn dat ik een ietwat ongelukkige en onzorgvuldige keuze had gemaakt bij het selecteren van mijn vriendinnen en dat ik voortaan iets minder moest drinken voordat ik het podium op kroop. Maar iedereen is vrij in het trekken van zijn of haar conclusies.
Alhoewel hij na zijn bekering nog wel weer is terug gekeerd in de soul muziek en nog een aantal succesvolle albums heeft uitgebracht, is hij tegenwoordig voornamelijk “reverend Al Green”, de dominee van the Full Gospel Tabernacle Church, een redelijk kleine kerk net even buiten Memphis, op een steenworp afstand van Graceland.

Iedere zondag is er een kerkdienst en iedereen mag deze bijwonen. No dress code, iedereen is welkom. Het is, zoals zij het zelf zeggen, belangrijk dat je erbij bent, niet hoe je eruit ziet. Een heldere en gezonde instelling.
Al Green is de grote man in the Full Gospel Tabernacle Church, maar hij is niet bij iedere kerkdienst aanwezig. Volgens de verhalen meer niet dan wel.

Nou zou ik ons reisgezelschap niet direct omschrijven als “het religieuze bijbelgenootschap uit de Betuwe”, maar een dienst van the Full Gospel Tabernacle wilden we allemaal graag een keertje meemaken.
We hadden zelfs onze route enigszins aangepast om ervoor te zorgen dat we op zondag in Memphis zouden zijn.

IMG_8758 IMG_8759

De dienst zou beginnen om 11:30, een bijzonder Christelijke tijd voor een kerkdienst.
Wij arriveerden ruim op tijd en werden buiten bijzonder vriendelijk ontvangen door een gastvrouw van de kerk en een deacon die altijd nauw samenwerkte met Al Green. De kans was volgens hem groot dat Al vandaag acte de presence zou geven, maar met Al wist je het nooit.
We leken het geluk aan onze zijde te hebben vandaag.

IMG_8760
Eenmaal in de kerk viel één ding vrijwel direct op. In Nederland zijn kerk en geloof veelal gebaseerd op angst, de dreiging van hel en verdoemenis. In deze kerk liep iedereen te lachen en was er een zeer relaxte sfeer. Geloof werd hier op een positieve en vrolijke manier beleefd.
Ik ben niet religieus opgevoed en heb vooralsnog absoluut geen plannen om mij te laten bekeren. Maar als het ooit toch zou moeten, dan zou deze kerk een goeie optie zijn.

Aanvang was gepland om 11:30 uur, maar men nam het niet zo heel erg nauw met de tijd. De bandleden, er stond een volledige band op het altaar, kwamen één voor één te laat binnen druppelen.
"Het is net Double D Debby" hoorde ik al naast mij mompelen.
De dienst begon vrijwel direct met muziek en zang. Binnen een mum van tijd stond de hele kerk letterlijk te swingen.

IMG_8763
Al Green betrad na een kwartiertje het altaar, wat eigenlijk meer een soort podium was. Hij ging eerst rustig in zijn grote fauteuil zitten, klapte enthousiast mee, lachte uitbundig en riep af een toe wat, terwijl het gospelkoor en de rest stonden te swingen.
De rest van de dienst was net een soort musical met Al Green in de hoofdrol en tussendoor een religieus getinte standup comedian show. Al was gewoon een hele grappige man en de preken tussendoor waren meestal doorspekt met een flink aantal grappen.

Vergeet vooral niet de 3 video’s (Al Green 1, 2 en 3) te bekijken. Vooral “Al Green 3” geeft een prachtige indruk.

Na afloop werden er uiteraard enveloppen uitgedeeld, waarin een vrijwillige bijdrage mocht worden gestopt. Waarschijnlijk Al’s salaris.
Daarna mocht iedereen zijn enveloppe af geven en Al de hand schudden of zelfs een selfie met hem maken.

IMG_9046 IMG_9047 IMG_9048
De missie Al Green and the Full Gospel Tabernacle was helemaal geslaagd. Wat een belevenis!

Voor veel mensen geldt zondag als een rustdag. Wij waren echter met Annie in Memphis, dus die rust konden we op onze buik schrijven.
Al Green was afgevinkt, dus meteen door naar Stax Museum of American Soul Music, niet heel erg ver van Al Green.

stax

Dit museum was gevestigd in het voormalige pand van Stax Records, een studio en een platenlabel.
Ook Stax speelt een enorm belangrijke rol in de muziekgeschiedenis. In dit geval in het ontstaan en de ontwikkeling van de Southern Soul en Memphis Soul in de jaren 60 en begin jaren 70.

IMG_8770 IMG_8771 IMG_8772
Één van de mooie dingen aan Stax Records was dat ze zich niets aantrokken van de rassenstrijd die in de begin jaren 60 nog hevig woedde in Memphis. Als je kwam om muziek te maken mocht je naar binnen, of je nou zwart, wit, geel, rood, blauw of groen was. Bij Stax ontstonden ook de eerste “gemengde” bands. Het beste voorbeeld daarvan is de “huisband” van Stax, Booker T & the M.G.’s.
Artiesten als Rufus Thomas, Otis Redding, Sam & Dave, Albert King, Isaac Hayes en Wilson Pickett kwamen allemaal bij Stax vandaan.
Het toenmalige Stax Records pand is tegenwoordig het Stax Museum of American Soul Music. Een erg mooi ingericht museum, met uiteraard heel veel muziek en muziekvideos.

IMG_8779 IMG_8780 IMG_8778 IMG_8773 IMG_8781

IMG_8783 IMG_8784
In het Stax Museum vond Annie eindelijk haar pub-quiz-momentje...

De enerverende dag werd passend afgesloten met een heerlijk diner bij een Braziliaans Steakhouse, waar de meat-gouchos de lappen supermals vlees aan tafel kwamen afsnijden.
Uiteraard gevolgd door een paar afzakkertjes op Beale Street....

IMG_9049
IMG_8786

1. Roos:
    23 september 2017
    Super , wat een belevenis!!
  2. Paperu Latumahina:
    23 september 2017
    HALLELUJAH...!!!!! Fredski..., mooie blog weer.., terug in Frogcountry maar gelijk een soul-gospelband beginnen...., en Fred's Tabernacle openen tussen de moskee en De Beurs
  3. Margreeth.:
    24 september 2017
    Geweldig .Wat een fantastische reis maken jullie
  4. Bianca Jamieson:
    28 september 2017